• Bærekraftig utvikling; hvordan kan det påvirke barn og unges livskvalitet? 

      Fossen, Eva Marie Gaustad (Master thesis, 2023)
      Tema for denne masteroppgaven, er hvordan bærekraftig utvikling kan påvirke barn og unges livskvalitet. Bakgrunnen for denne studien er at det i læreplanen fra 2020, Fagfornyelsen, har blitt lagt stor vekt på undervisning ...
    • Innledning - Fra industri til industriarv 

      Schrumpf, Ellen; Birkeland, Inger; Johannessen, Steffen Fagernes (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Industrialisering er et vesentlig kjennetegn ved utviklingen av moderne samfunn. Når en rekke områder i dag både beskrives og behandles som postindustrielle, ryddes industrisamfunn inn i en ordnet fortid som omgås, erfares ...
    • Kjønnslikestilling i lærebøker i samfunnsfag på ungdomstrinnet fra 1969 til 2022 

      Stene, Aurora Sire (Master thesis, 2023)
      Det overordnede temaet for denne oppgaven er bærekraftig utvikling med vekt på kjønnslikestilling. Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med innsikt om likestilling mellom kjønnene som tema i samfunnsfag. Det har ...
    • Klimamedvirkning i praksis 

      Haaland-Iversen, Camilla (Master thesis, 2022)
      Denne oppgavens formål er å svare på problemstillingen: «Hvilke følelser har ungdomsskoleelever knyttet til klimaendringene, og hvordan vil medvirkning til klimaløsninger påvirke ungdommene?» I norsk utdanning og skole ...
    • Steder i naturen: sted, natur og materialitet på ungdomstrinnet 

      Murtnes, Åsve; Jørgensen, Kari-Anne; Birkeland, Inger (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      I denne artikkelen utforskes teoretiske og empiriske perspektiver på sted i undervisningssammenheng, og det stilles spørsmål om hvordan læringsarenaer i naturen kan forstås som sted, natur og materialitet på ungdomstrinnet. ...